Wojciech Widłak Kompozytor

O kompozytorze

Wojciech Widłak, krakowianin, urodzony 1971 w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. W zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego (1990-96, Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (1999, Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze), a w zakresie gry na organach – Jana Jargonia (1990-95, Akademia Muzyczna w Krakowie). Warsztat kompozytorski doskonalił m.in. pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Debiutował jako kompozytor w 1987 r., wykonując własny utwór Wizje na fortepian dla młodzieży. 10 lat później miał miejsce debiut symfoniczny Wojciecha Widłaka na estradzie Filharmonii Krakowskiej (Concerto laudativo na organy, chór chłopięcy i orkiestrę).

Laureat konkursów kompozytorskich, m.in. prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), I Konkursu Młodych Kompozytorów im. Adama Didura w Sanoku (1992, jedyny laureat), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncert Organowy w Krakowie (rozpisanego przez Filharmonię Krakowską, 1996, wyróżnienie), II Konkursu Młodych Kompozytorów Musica Sacra w Warszawie/Częstochowie (1996, II nagroda i wyróżnienie), Konkursu Kompozytorskiego Msza Bogucka w Katowicach (1998, wyróżnienie), 40. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1998, zwycięzca ex aequo), Międzynarodowego Konkursu SZSU utworów na chór męski a cappella w Bańskiej Bystrzycy (2003), VIème Concours Européen de Composition pour Chœurs et Maîtrises de Cathédrales w Amiens (Francja, 2005). Otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (1997), stypendium Accademia Musicale Chigiana (1997), Stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki RP oraz Rządu Duńskiego (1998/99, studia kompozycji w klasie H. Abrahamsena), Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i in.

Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy (Polska, Białoruś, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Francja, Holandia, Luksemburg, Macedonia, Niemcy, Słowacja, Szwajcaria Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), Argentynie, Azerbejdżanie, Gruzji, Japonii, Korei Płd., Turcji, USA, Meksyku, nagranych na kilkunastu płytach w Polsce (DUX, Acte Préalable i in.) i we Włoszech (Taukay Edizioni Musicali), wydanych drukiem w Polsce (Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo DO-RE-MI), Francji (Edition Reson Anches), Niemczech (Edition Ferrimontana), zamawianych przez renomowane instytucje, artystów i zespoły (m.in. Fundacja Przyjaciół "Warszawskiej Jesieni" i Ernst von Siemens Musikstiftung, Instytut Muzyki i Tańca i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Muzeum Narodowe w Krakowie).

Muzykę W. Widłaka wykonywali m.in.

orkiestry: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Pardubickiej, Filharmonii Lwowskiej, NOSPR w Katowicach, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu, Forum Sinfonia;

chóry: Schola Cantorum Gedanensis, Schola Cantorum Cracoviensis, Warszawski Chór Kameralny, Poznański Chór Kameralny, Chór Państwowego Koledżu Muzycznego im. M. Glinki w Mińsku/Białoruś, Chór Polskiego Radia, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum;

zespoły: Trio Animae, Storstrøms Kammerensemble, KammerensembleN, Ensemble SoNoR, ALEA Contemporary Music Ensemble Skopje, Ensemble Klassik-Awangard, Les Hautbois du Metz, Sepia Ensemble, Kwartet Śląski, Kwartet CRACOVIA, Kwartet AMAR CORDE, Cracow Duo, LLLeggiero Woodwind Trio;

soliści: Urszula Kryger, Elżbieta Towarnicka, Agata Zubel, Aleksandra Zamojska, Katarzyna Oleś-Blacha, Kaja Danczowska, Łukasz Długosz, Arkadiusz Bialic, Andrzej Białko, Marco Ciccone, Goska Isphording, Agata Kielar-Długosz, Krzysztof Lasoń, Jarosław Malanowicz, Hayk Melikyan, Andrzej Pikul, Michal Pal’ko, Józef Serafin;

dyrygenci: Svend Aaquist, Roland Bader, Szymon Bywalec, Wojciech Czepiel, Rafał Delekta, Marko Ivanović, Sasha Mäkilä, Marek Moś, Paweł Przytocki, Piotr Sułkowski, Jean Thorel, Maciej Tworek, Krzysztof Urbański, Victoria Zhad‘ko, Jan Łukaszewski, Włodzimierz Siedlik.

W swoich utworach w latach 90' Wojciech Widłak eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja "harmoniki obrotowej". W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz "obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.

Obok twórczości orkiestrowej, kameralnej, solowej i chóralnej odrębnym obszarem działalności Wojciecha Widłaka jest muzyka kościelna. Od 1987 przez blisko 20 lat działał jako organista w kilku świątyniach Archidiecezji Krakowskiej. 1998-2003 był pierwszym kierownikiem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej. Jest autorem utworów religijnych, a także utworów użytkowych o przeznaczeniu liturgicznym (pieśni, opracowania, harmonizacje). Był członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, działał w Komisji ds. Muzyki Kościelnej Archidiecezji Krakowskiej.

Mając 41 lat Wojciech Widłak otrzymał z rąk prezydenta RP tytuł profesora, uzyskawszy wcześniej kwalifikacje I stopnia (równoważnik doktoratu, 1999) i stopień doktora habilitowanego sztuki (2004). Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie, w której studiuje młodzież z Polski i wielu innych krajów (Litwa, Norwegia, Słowacja, Turcja, Ukraina, W. Brytania, Węgry, Brazylia, USA, Syria, Chiny). Do grona jego uczniów i absolwentów należą m.in.: Katarzyna Szwed, Marcin Pączkowski, R. Yigit Özatalay, Michal Pal’ko, Nadim Husni, Jarosław Płonka, Peter Javorka, Paweł Malinowski, Paweł Siek. Jest promotorem doktoratów w dziedzinie sztuk muzycznych (klawesynistka Goska Isphording, kompozytorzy: Henryk J. Botor, Jarosław Płonka, Michał Gronowicz, Issidoros Papadakis, Josuè W. Amador, Wassim Ibrahim). Gościnnie wykładał w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech. Zatrudniony w 1995 najpierw w Katedrze Organów, a od 1996 – w Katedrze Kompozycji, od 2005 jest kierownikiem Katedry Kompozycji, a 2012-2020 dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej macierzystej uczelni. Za jego kadencji Wydział ten dwukrotnie uzyskał prestiżową, wyróżniającą kategorię naukową A+ (2013 jako jedyny wydział muzyczny w Polsce, a także 2017).

Wojciech Widłak jest Członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Był jurorem w ok. 20 konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech. Głównym wydawcą utworów kompozytora jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.